Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

Το έπος των εργαζομένων που κατασκευάζουν τα «Σουχόϊ»

Το έπος των εργαζομένων που κατασκευάζουν τα «Σουχόϊ»
Στις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν τη ρωσική Άπω Ανατολή, ένας τεράστιος όγκος νερού έπληξε με ορμή τους τοίχους του εργοστασίου που κατασκευάζει και συναρμολογεί τα υπερσύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη, «Sukhoi Superjet 100». Όμως, η γραμμή παραγωγής των αεροσκαφών στην πόλη Κομσομόλσκ στον Αμούρ, δεν σταμάτησε να λειτουργεί ούτε για μια μέρα. Σας παρουσιάζουμε, μέσα από το «ημερολόγιο» των extreme καιρικών φαινομένων τους τρόπους με τους οποίους οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο δεν επέτρεψαν να «μουσκέψει» -κυριολεκτικά-  το πιο φιλόδοξο ρωσικό σχέδιο ναυπήγησης αεροσκαφών για την πολιτική αεροπορία.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η πόλη Κομσομόλσκ βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας τόσο στη Ρωσία όσο και διεθνώς. Στη συγκεκριμένη περιοχή της περιφέρειας Χαμπάροβσκ της ρωσικής Άπω Ανατολής, προκλήθηκαν καταστροφικές πλημμύρες τέτοιας έντασης, που συμβαίνει μια φορά στα 120 χρόνια, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν για το φυσικό φαινόμενο που έπληξε την περιοχή οι ειδικοί υδρομετεωρολόγοι που ήταν επί ποδός πολέμου όλο αυτό το διάστημα. Εκατοντάδες σπίτια βρέθηκαν κάτω από το νερό και οι κάτοικοι της πόλης κυριολεκτικά σάρωσαν τα ράφια των σούπερ μάρκετ αποθηκεύοντας κάθε λογής προϊόντα, ζώντας με το φόβο του αποκλεισμού και της διακοπής της τροφοδοσίας των βασικών αγαθών με τους δρόμους πλημμυρισμένους και τις δυνατές βροχοπτώσεις να μην σταματούν.
Πλημμύρισε επίσης και ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί από το Κοσμομόλσκ στον Αμούρ στο αεροναυπηγικό εργοστάσιο «Γιούρι Γκαγκάριν», τη μεγαλύτερη βιομηχανική εγκατάσταση της πόλης. Εκεί, που παράγονται τα νέα υπερσύχρονα αεροπλάνα «Superjet».
Το ημερολόγιο του εργοστασίου
«Πώς πηγαίναμε στη δουλειά; Απλά, πηγαίναμε … Τα λεωφορεία ήταν μέχρι τους τροχούς μέσα στο νερό. Η οδήγηση γίνονταν με ρυθμούς χελώνας και τη μέση του δρόμου. Οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας περιορίστηκαν σε μία και η κίνηση των οχημάτων στις δύο κατευθύνσεις γίνονταν εναλλάξ. Την ίδια στιγμή, για να διευκολύνει τη ροή της κυκλοφορίας, η Πυροσβεστική αντλούσε τα νερά από το δρόμο!» λένε οι εργαζόμενοι του εργοστασίου. Και όταν ο δρόμος έγινε ένα με τα χωράφια, τα λεωφορεία έπρεπε να ψάξουν να βρουν παρακαμπτήριες διαδρομές.
Στην κορύφωση των πλημμυρών, η στάθμη του νερού στον ποταμό Αμούρ στην πόλη Κομσομόλσκ, άγγιξε το επίπεδο ρεκόρ των 912 εκατοστών! Το νερό μπήκε στους χώρους του εργοστασίου αεροσκαφών, και αν το ύψος των υδάτων στο ποτάμι ανέβαινε για ένα ακόμα μέτρο, τότε η ροή ύδατος θα ξεπερνούσε όλες τις γραμμές άμυνας και θα χύνονταν ορμητικά στα κτήρια του εργοστασίου.
Εξακόσια άτομα από το προσωπικό του εργοστασίου στάλθηκαν για την κατασκευή φραγμάτων, ενώ 400 ακόμα στρατιωτικοί και ειδικευμένο προσωπικό του υπουργείου Άμυνας, μεταφέρθηκαν για να βοηθήσουν στην κατασκευή προστατευτικών φραγμάτων στις ξεχειλισμένες όχθες του Αμούρ από το Νοβοσιμπίρσκ. Το πρώτο φράγμα χτίστηκε 200 μέτρα μακριά από την περίφραξη του εργοστασίου, το δεύτερο, μέσα στο χώρο του εργοστασίου.
«Η βάρδια, χωρίστηκε σε δύο μέρη», λέει ο Βλαντίμιρ, ηλεκτρολόγος στο τμήμα του τελικού σταδίου συναρμολόγησης των Superjet. «Τέσσερις ώρες το πρωί εργαζόμασταν στο εργοστάσιο και στη συνέχεια, βγαίναμε έξω από το κτήριο για τέσσερις ώρες δουλειά στο φράγμα. Το σύστημα ήταν καλά μελετημένο. Μετά από τόση χειρονακτική δουλειά στο φράγμα, τα χέρια μας έτρεμαν. Πώς να τοποθετήσεις έτσι τα ηλεκτρονικά συστήματα στο αεροπλάνο;», συνεχίζει ο εργαζόμενος στο εργοστάσιο «Γιούρι Γκαγκάριν».
Το «Sukhoi Superjet 100» (SSJ - 100), συναρμολογείται σε ένα τεράστιο υπόστεγο. Στον ίδιο χώρο, βρίσκονται την ίδια στιγμή επτά αεροπλάνα σε διάφορα στάδια της συναρμολόγησης. Όλα μαζί, δημιουργούν ένα κύκλο (γραμμή) παραγωγής. Σε κάθε τμήμα, εκτελείται μια συγκεκριμένη λειτουργία και όταν οι εργασίες ολοκληρώνονται, τότε, το αεροπλάνο μπαίνει στο επόμενο στάδιο συναρμολόγησης. Στο πρώτο τμήμα ενώνεται η άτρακτος με την ουρά του αεροσκάφους (οριζόντιο και κάθετο σταθερό ουραίου και πηδάλιο διεύθυνσης), στο δεύτερο τοποθετούνται οι πτέρυγες του αεροπλάνου, στη συνέχεια η «κοιλιά» της ατράκτου των αεροσκαφών. Στο τέταρτο τμήμα, τοποθετείται το καλωδιακό δίκτυο, στη συνέχεια συναρμολογούνται τα μπλοκ - τομείς των avionics, και μετά τοποθετούνται οι κινητήρες. Στο έβδομο στάδιο της διαδικασίας, γίνεται η επιθεώρηση αεροσκαφών, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της οποίας, το αεροπλάνο πηγαίνει για δοκιμές και εκτελεί την πτήση παράδοσης-παραλαβής του αεροσκάφους.
«Σε κάθε στάδιο της παραγωγικής διαδικασίας, οι εργασίες στο αεροσκάφος διαρκούν 10 ημέρες, δηλαδή ένας πλήρης κύκλος συναρμολόγησης διαρκεί λίγο περισσότερο από δύο μήνες», λέει ο αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος παραγωγής Βλαντισλάβ Σιντορένκο. Έως τα μέσα του επόμενου έτους αναμένουμε ότι ο ρυθμός των εργασιών θα είναι πέντε ημέρες ανά στάδιο. Η επιτάχυνση της παραγωγικής διαδικασίας θα γίνει με νέες προσλήψεις και με την κατανομή των εργασιών σε τρεις βάρδιες». Για φέτος, ο προγραμματισμός του εργοστασίου αφορά στη συναρμολόγηση 25 αεροσκαφών SSJ - 100, ενώ για τον επόμενο χρόνο, η παραγωγική δυνατότητα θα αυξηθεί. Ειδικότερα, 45 νέα «Superjet» θα βγουν από τα υπόστεγα του «Γ. Γκαγκάριν» μέσα στο 2014.
Στη μάχη και οι πιλότοι
«Τον Σεπτέμβριο λόγω των πλημμυρών, βγήκαμε εκτός χρονοδιαγράμματος, αλλά μόνο για λίγο. Ήδη (στην αρχή Οκτωβρίου), έχουμε φθάσει στους κανονικούς ρυθμούς παραγωγής», είπε ο Σιντορένκο. Έχουμε ολοκληρώσει την παραγωγή-συναρμολόγηση 14 αεροσκαφών και πριν από το τέλος του 2013 θα παραδώσουμε άλλα 10. Προλαβαίνουμε».
Οι πλημμύρες δεν σταμάτησαν ούτε τις δοκιμές του «Superjet», ακόμα και όταν το νερό είχε φτάσει αρκετά κοντά στο αεροδρόμιο. «Φυσικά, δεν χρειάστηκε να απογειωθούμε από πλημμυρισμένο διάδρομο, αλλά η απειλή του νερού, υπήρχε. Στις ημέρες που δεν εκτελούνταν δοκιμαστικές πτήσεις, οι πιλότοι πήγαιναν να βοηθήσουν και αυτοί στο φράγμα, γιατί αν ο υποσταθμός ηλεκτρικού ρεύματος  πλημμύριζε, το εργοστάσιο θα σταματούσε τη λειτουργία του. Ομως, παρά τις δυσκολίες, το πρόγραμμα των πτήσεων δεν άλλαξε», είπε ο επικεφαλής πιλότος δοκιμών του project SSJ Σεργκέι Κοροστίεφ. 
«Το Superjet δεν είναι το μόνο «παιδί» του Εργοστάσιου Αεροσκαφών στο Κομσομόλσκ». Η αεροναυπηγική μονάδα στη ρωσική Άπω Ανατολή, είναι επίσης ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μαχητικών αεροσκαφών «Σουχόϊ» (Su - 27 , Su - 30 και Su – 35) στη Ρωσία. Επιπλέον, εδώ συναρμολογούνται τα προηγμένα αεροπορικά συγκροτήματα τακτικής αεροπορίας, τα υπερσύχρονα καταδιωκτικά αεροσκάφη Τ - 50. Τα «Σουχόϊ» συναρμολογούνται και επισκευάζονται σε αρκετά τμήματα του εργοστασίου, ενώ οι εγκαταστάσεις των T - 50 καλύπτονται από ένα «πέπλο μυστικότητας». Τα τμήματα που συναρμολογούνται τα Τ -50, βρίσκονται καλά προφυλαγμένα και μακριά από τα ξένα μάτια. Ακόμα και στις εκπαιδευτικές πτήσεις, το υπερμαχητικό καμάρι του Κομσομόλσκ, μπορεί κάποιος να το φωτογραφήσει, μόνο από απόσταση.
Τώρα, μετά την αγωνία των πλημμυρών, η στάθμη του νερού συνεχίζει να μειώνεται αλλά κανείς στην πόλη δεν έχει καθησυχάσει πλήρως. Η κατάσταση εξακολουθεί να είναι περίπλοκη. Οι περιοχές γύρω από τον ποταμό είναι ακόμα πλημμυρισμένες. Ο Αμούρ, από ψηλά μοιάζει με κινούμενη λιμνοθάλασσα, στην οποία προεξέχουν κορυφές δέντρων για να θυμίζουν ότι κάτω από το νερό ήταν κάποτε δάση και στέπα. Ωστόσο, ο κύριος κίνδυνος έχει πια περάσει. Και για την πόλη, αλλά και για τα «Superjet».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου