Μεταλλωρύχοι στη Σέριφο στα τέλη του 19ου αιώνα.
Ηταν 7 Αυγούστου πριν από 99 χρόνια όταν οι μεταλλωρύχοι βγήκαν από τις
στοές και αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργία. Λίγες ημέρες αργότερα
τέσσερις εργάτες έχασαν τη ζωή τους ύστερα από συγκρούσεις με τη
χωροφυλακή.Στο όμορφο Κυκλαδονήσι υπάρχουν διάσπαρτα ίχνη από την εποχή των μεταλλείων, τα σημεία όπου φόρτωναν τα πλοία και εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις στον Κουταλά, στο Μεγάλο, ή Μία Χωριό, και στο Μεγάλο Λιβάδι.
Οι θερινοί επισκέπτες ανάμεσα στις καλοκαιρινές βουτιές και στη διασκέδαση διακρίνουν τη σκάλα φόρτωσης, τις σιδηροτροχιές και τα μηχανήματα, ακούνε την ιστορία της απεργίας και βλέπουν το μνημείο προς τιμή των θυμάτων.
«Τα μεταλλεία λειτουργούσαν από την αρχαιότητα κατά περιόδους και έπαιρναν χαλκό και μολύβι. Στα χρόνια των Ενετών έγινε η πρώτη απεργία και ο τότε κυβερνήτης κάλεσε τους προεστούς στο κάστρο και από εκεί τους έριξε στον γκρεμό», αρχίζει την εξιστόρηση ο κ. Θόδωρος Λιβάνιος, δημοτικός σύμβουλος του δήμου και ερευνητής.
