ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΣΧΟΥ
Παρά τη μείωση του τζίρου, πέρυσι έκλεισαν 55 εταιρείες, αλλά ταυτόχρονα άνοιξαν 90 νέες, διεκδικώντας κομμάτι της εγχώριας ταχυδρομικής πίτας
Έντονος είναι ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά ταχυμεταφορών, καθώς έχει γίνει πόλος έλξης για δεκάδες νέους επενδυτές παρά το γεγονός ότι το 2010 ο ετήσιος κύκλος εργασιών συρρικνώθηκε κατά 5% και 3.500 εργαζόμενοι οδηγήθηκαν στην ανεργία.
Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι το 87% της αγοράς ταχυμεταφορών έχει συγκεντρωθεί στα χέρια μόλις 8 εταιρειών, οι οποίες έχουν τζίρο πάνω από 4 εκατ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες κάθε χρόνο μοιράζονται μόλις το 13% της αγοράς με ιδιαίτερα αυξημένο τον κίνδυνο μεγάλων ζημιών.
Ειδικότερα, το 2010, 502 εταιρείες μετέφεραν ταχυδρομικά αντικείμενα, ενώ ο αριθμός των εταιρειών το 2009 δεν ξεπερνούσε τις 467. Yπολογίζεται ότι στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ταχυδρομική αγορά απασχολούνται πάνω από 17.500 εργαζόμενοι.
Τιμολόγια
Σημαντική είναι η διαφορά τιμολόγησης των υπηρεσιών που προσφέρονται από εταιρείες ταχυμεταφορών με τις υπηρείες του ΕΛΤΑ, κάτι που διαφαίνεται και από το μέσο έσοδο ανά μεταφερόμενο αντικείμενο. Ειδικότερα το μέσο έσοδο των ΕΛΤΑ ανά μεταφερόμενο αντικείμενο το 2010 διαμορφώθηκε σε 0,68 ευρώ καταγράφοντας οριακή αύξηση έναντι των 0,67 ευρώ το 2009.
Σημαντική είναι η διαφορά τιμολόγησης των υπηρεσιών που προσφέρονται από εταιρείες ταχυμεταφορών με τις υπηρείες του ΕΛΤΑ, κάτι που διαφαίνεται και από το μέσο έσοδο ανά μεταφερόμενο αντικείμενο. Ειδικότερα το μέσο έσοδο των ΕΛΤΑ ανά μεταφερόμενο αντικείμενο το 2010 διαμορφώθηκε σε 0,68 ευρώ καταγράφοντας οριακή αύξηση έναντι των 0,67 ευρώ το 2009.
Σταθερό στα 5,84 ευρώ παρέμεινε το μέσο έσοδο ανά ταχυδρομικό αντικείμενο των επιχειρήσεων με γενική άδεια.
Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών - Ταχυδρομείων η διακύμανση τιμών των προσφερόμενων υπηρεσιών φαίνεται μεγάλη, αλλά είναι αναμενόμενη, καθώς στον τομέα των ταχυμεταφορών παρέχονται υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας λόγω του χαρακτήρα επείγουσας διαβίβασης των ταχυδρομικών αντικειμένων, τα οποία απαιτείται να παρακολουθούνται σε όλα τα στάδια της διακίνησής τους από Ειδικό Σύστημα Παρακολούθησης και Εντοπισμού.
Διαγραφή
H απελευθερωμένη αγορά των ταχυμεταφορών, που παρουσιάζει ετήσιο κύκλο εργασιών 350 εκατ. ευρώ αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη και ανταγωνιστική, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, ενώ διαθέτει περισσότερους «παίκτες» από αυτούς που αντέχει.
H απελευθερωμένη αγορά των ταχυμεταφορών, που παρουσιάζει ετήσιο κύκλο εργασιών 350 εκατ. ευρώ αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη και ανταγωνιστική, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, ενώ διαθέτει περισσότερους «παίκτες» από αυτούς που αντέχει.
Η ΕΕΤΤ
Για το λόγο αυτό μέσα στο 2010 η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων προχώρησε στη διαγραφή συνολικά 55 εταιρειών ταχυμεταφορών από το Μητρώο Ταχυδρομικών Επιχειρήσεων. Με τη διαγραφή αυτών των εταιρειών ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που έχουν δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά έπαψαν να λειτουργούν μετά τη διαγραφή τους, φτάνει τις 358 μέσα σε 11 χρόνια!
Για το λόγο αυτό μέσα στο 2010 η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων προχώρησε στη διαγραφή συνολικά 55 εταιρειών ταχυμεταφορών από το Μητρώο Ταχυδρομικών Επιχειρήσεων. Με τη διαγραφή αυτών των εταιρειών ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που έχουν δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά έπαψαν να λειτουργούν μετά τη διαγραφή τους, φτάνει τις 358 μέσα σε 11 χρόνια!
Οι διαγραφές έγιναν είτε κατόπιν αίτησης των επιχειρήσεων, είτε ύστερα από έλεγχο που πραγματοποίησε η Διεύθυνση Ταχυδρομείων, με στόχο την προστασία των χρηστών ταχυδρομικών υπηρεσιών και τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού στην ταχυδρομική αγορά.
Ειδικότερα, από το σχετικό Μητρώο της ΕΕΤΤ διαγράφηκαν 31 επιχειρήσεις ύστερα από αυτεπάγγελτους ελέγχους της Διεύθυνσης Ταχυδρομείων, καθώς δεν επαληθεύτηκαν στοιχεία που είχαν συμπεριλάβει στη δήλωσή τους. Οι υπόλοιπες 24 επιχειρήσεις διαγράφηκαν κατόπιν αίτησής τους, λόγω παύσης της δραστηριότητας των ταχυμεταφορών.
Επισημαίνεται ότι οι επιχειρήσεις που έχουν διαγραφεί από το Μητρώο της ΕΕΤΤ δεν έχουν δικαίωμα να παρέχουν υπηρεσίες ταχυμεταφορών στο καταναλωτικό κοινό. Μάλιστα η ΕΕΤΤ καλεί τους καταναλωτές να αναφέρουν τυχόν παραβάσεις προς ενδεχόμενη επιβολή των νόμιμων κυρώσεων κατά των παραβατών.
Ο κλάδος των ταχυμεταφορών παρουσιάζει αυξημένο ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα πολύ λίγες από τις επιχειρήσεις να είναι κερδοφόρες.
Οι 22 επιχειρήσεις από αυτές που διεγράφησαν μετά από ελέγχους της ΕΕΤΤ είχαν έδρα την Αττική, ενώ οι υπόλοιπες 9 είχαν έδρα τη Θεσσαλονίκη (4 εταιρείες), την Κέρκυρα, την Κομοτηνή, τα Ιωάννινα, το Ηράκλειο και τη Μήλο.
Από τις συνολικά 24 επιχειρήσεις που ζήτησαν τη διαγραφή τους από τα Μητρώα της Επιτροπής οι δέκα είχαν έδρα την Αττική, ενώ οι υπόλοιπες είχαν έδρα τη Θεσσαλονίκη (5), τα Ιωάννινα, την Καρδίτσα, την Πάρο, την Πρέβεζα, το Κιλκίς, το Βόλο, την Κοζάνη, την Κομοτηνή και τη Λευκάδα.
Η ταχυδρομική αγορά σε νούμερα
Από τις συνολικά 502 επιχειρήσεις που έχουν άδεια, οι 496 δραστηριοποιούνταν στον τομέα των ταχυμεταφορών, 5 επιχειρήσεις έχουν ειδική άδεια και ο ΕΛΤΑ ως φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας (ΦΠΚΥ).
Από τις συνολικά 502 επιχειρήσεις που έχουν άδεια, οι 496 δραστηριοποιούνταν στον τομέα των ταχυμεταφορών, 5 επιχειρήσεις έχουν ειδική άδεια και ο ΕΛΤΑ ως φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας (ΦΠΚΥ).
Και το 2010 το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών αντικειμένων αλλά και των αντίστοιχων εσόδων συγκεντρώνεται σε 8 επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις αυτές υπολογίζεται ότι το 2010 διακίνησαν το 87% των συνολικών ταχυδρομικών αντικειμένων της αγοράς ταχυμεταφορών εισπράττοντας το 90% επί των αντίστοιχων συνολικών εσόδων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ:
Tο 2010 στην ελληνική ταχυδρομική αγορά διακινήθηκαν περίπου 673 εκατομμύρια ταχυδρομικά αντικείμενα, αριθμός μειωμένος κατά 7,6% σε σχέση με το 2009, αποφέροντας έσοδα 706 εκατομμυρίων ευρώ που ήταν μειωμένα κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Tο 2010 στην ελληνική ταχυδρομική αγορά διακινήθηκαν περίπου 673 εκατομμύρια ταχυδρομικά αντικείμενα, αριθμός μειωμένος κατά 7,6% σε σχέση με το 2009, αποφέροντας έσοδα 706 εκατομμυρίων ευρώ που ήταν μειωμένα κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Tα ΕΛΤΑ κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς σε ό,τι αφορά το έργο, καθώς το 2010 διακίνησαν περίπου το 92% των αντικειμένων και το υπόλοιπο 8% διακινήθηκε από ιδιωτικές εταιρείες.
Tα ΕΛΤΑ εισέπραξαν το 59,9% των συνολικών εσόδων και το υπόλοιπο 40,1% οι ιδιωτικές εταιρείες.
Πηγή: Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου